Israel haramkan berkabung pada Hari Nakba

Hari Nakba atau Hari Malapetaka (catastrophe) ialah hari mengingati tarikh terbentuknya Israel pada May 15 1948. Kepada Israel hari itu ialah hari kemerdekaan mereka, manakala untuk rakyat Palestin ianya adalah satu malapetaka. 700,000 rakyat Palestin dihalau dari tempat tinggal dan tanah air mereka dan beribu-ribu terbunuh untuk mewujudkan negara Israel. Lebih 450 bandar dan kampung dimusnahkan. Maka sewajarnyalah mereka berkabung.

nakba1

Tapi Israel pada February lepas telah meluluskan undang-undang pengharaman tersebut. Logiknya (logik Zionis)

If they have nothing to mourn over they will have no reason to rebel

Jelas mereka nak hapuskan ingatan rakyat Palestin kepada kejahatan Israel, supaya lama-kelamaan kemarahan mereka terhadap Israel akan hilang.

Begitulah Israel dengan penindasan berterusannya ke atas rakyat Palestin. Dan Palestin dahlah tertindas, tiada siapa nak tolong.

Kita kat Malaysia hidup terlampau selesa, jadi tak dek sampai akal kita nak fikir macamana nak tolong orang susah macam rakyat Palestin.

Further readings:

THE DAY PALESTINE WAS BURNT OFF THE MAP

The untold stories

1948 Palestinian Exodus

4 comments:

Md Nasir said...

salam..
semoga saudara kita di sana sentiasa di bawah lindungan Allah...

Greenlava said...

@Md Nasir
salam dan selamat datang ke belog cap ayam :)
Insyaallah. Ingatan dan doa kita akan beri mereka kekuatan.

Nadri said...

penderitaan rakyat palestin yg mereka sahaja yg mengetahuinya..kita hanya dpt menyaksikan penderitan mereka di kaca TV shj..plg kuat kita akan berkata; kesian sungguh rakyat palestin itu...

Greenlava said...

@Nadri
Yang dalam TV tu pun bermusim, sedangkan Zionis buat zalim tiap-tiap hari -dah jadi mission mereka untuk hapuskan rakyat Palestin.

Post a Comment